Weesp en gemeentelijke fusies in het Gooi

Gemeentelijke herindelingen gestopt maar Weesp gaat wel op termijn bestuurlijk fuseren met Amsterdam. Dit is te lezen in het bericht van Noord Holland. (klik hier voor bericht NH)
Ook "De Gooi en Eemlander” bracht het nieuws over het stopzetten door de Provincie van fusieactiviteiten voor gemeenten in de Gooi en Vechtstreek. De krant schreef “Op de fusie van Weesp en Amsterdam heeft deze beslissing geen invloed.” (klik hier voor Artikel G&E 22/11/2018)

Feit is dat de gemeenteraad van Weesp zelf (middels unaniem besluit) in oktober 2016 geconstateerd heeft dat de gemeente Weesp niet volledig zelfstandig, zonder hulp van anderen in wat voor vorm ook, door kan gaan. Als vervolg op dit besluit is er door de meerderheid van de gemeenteraad van Weesp in maart 2018 besloten om eerst ambtelijk en in een later stadium ook bestuurlijk met Amsterdam te fuseren. Het CDA Weesp vindt het nog steeds jammer dat dit de keuze is geworden. Daarnaast heeft het CDA uitgesproken dat je moet redeneren vanuit een bestuurlijk realisme en dus moet meewerken om de belangen voor de Weesper inwoners optimaal te dienen.
Bestuurlijk realisme is ook dat je niet kunt verwachten dat de hele discussie over wel of niet een fusie met Amsterdam weer opnieuw gaat beginnen. Het opnieuw creëren van onduidelijkheid is bestuurlijk onverstandig in onze ogen. Het Gooi overlegt en discussieert verder over hun toekomst. Weesp moet zich focussen op haar eigen toekomst en het lopende fusieproces met Amsterdam.
Overigens zijn nieuwe inzichten en ideeën over het aanpassen en inrichten van de lokale democratie overal onderwerp van studie, discussie en gesprek. De komende periode moeten we wel als Weesper politiek en ook als Weesper samenleving opletten of daar goede, bij Weesp passende, mogelijkheden ontwikkeld kunnen worden. Niet door te dromen maar door scherp te zijn op kansen en mogelijkheden.